50 är det nya 40 - så började Thomas sin resa mot ett hälsosamt liv

Thomas Jan 1, 2022

Thomas heter jag och är nyss fyllda 50 år och har varit aktiv sedan barnsben. Jag spelade bland annat fotboll, bandy och höll på med simning. Men när jag kom upp i åren och gjort allt det där roliga i livet med resor, partaj och annat och sedan skaffat mig ett “ordnat liv” med arbete, bostad med mera så prioriterades plötsligt träningen bort. Eller den kom långt ner på listan. 

Det är få förunnat att ha ett aktivt arbete där du använder hela kroppen dagligdags. Jag har mestadels haft pedagogiska arbeten vilket medfört mycket stillasittande och ju mer man sitter still desto mer fäst blir man vid just det. Tyvärr faller det ju även över på privatlivet många gånger. När jag sedan vägde 128 kg och började känna mig orörlig insåg jag att detta kan inte vara sunt i längden. Dock var det bara en person i min närhet som påtalade detta, inte arbetskamrater eller vänner, kanske de inte ville göra mig ledsen men samtidigt kanske jag hade behövt höra det från fler just då.

I vilket fall som helst, via lite hjälp, började jag att promenera, simma och styrketräna samt lägga om min kost. Jag åt mer regelbundet under vissa klockslag, inga pekpinnar eller restriktioner gällande kosten. Detta passade mig då jag tycker om att laga mat. Under första perioden var prioriteringen att bli lättare och starkare för att kunna börja med lite jogging och sedermera löpning. Hade jag startat med löpning hade antagligen både rygg och knän tagit stryk och allt hade förmodligen fallerat. Simning är ju i grunden en “snäll” träning där man kan trappa upp tempot, simma snabba intervaller, delta på vattengymnastik och annat.

Efter ett tag kunde jag börja skörda de första resultaten. Blodtrycket sjönk, övriga värden blev oerhört mycket bättre. På 1 år och 3 månader hade jag förlorat 33 kg ner till 95 kg. Det berodde mycket på min vilja och tro på att kunna förbättra min hälsa, jag kom in i stadiet att de dagar jag inte fick till träning blev jag sur över det. Största delen av min resa gjorde jag själv, ibland hade jag någon kollega som följde med på träningspassen.

Idag arbetar jag som busschaufför. När jag arbetar långa arbetspass, de så kallade "delade tjänsterna" där vi är lediga mitt på dagen ca 3-4 timmar nyttjar jag den luckan till att beta av min träning, jag tillämpar fortfarande matfönstret kl.12:00-20:00 samt fastar en dag/vecka.

Då arbetet sedermera gått över till ännu än längre arbetspass och andra krav ställde jag mig frågan, vad är viktigast? Min egen hälsa och kunna ha nytta av min intjänade pension eller arbeta så mycket att hälsan, träningen blir lidande? Det är ett ganska enkelt val och trots sämre ekonomi så har jag valt att gå ner i åtagande till 50 procent.
 


Genom träningen som oftast skett på samma på ställe där jag brukar gå har jag lärt känna personal vilket nu lett till att jag fått arbete på anläggningen med några extra timmar per vecka.

Där vill jag vara behjälplig alla de som önskar stöd att börja sin resa mot ett hälsosammare liv, i sin egen takt. Det finns inga "quick fixes", eller vissa vill ju påstå det med olika varianter på sina koncept. Exempelvis att det i ett kostprogram ingår att äta soppa i 14-21 dagar så man får en "raketstart"...  Det kan gemene person prova själv hemma utan att binda upp sig på dyra abonnemang och jag lovar, man tappar kilon, men hur kul och bra är det att leva på soppa? Nu säger jag inte att detta är fel och alla människor är unika därav tror jag att var och en behöver individuella lösningar för att nå sina mål, men det jag beskriver fungerade för mig och jag fick äta vad jag ville under tiden. Därför tror jag att det är viktigt att man gör en ordentlig utredning utifrån sig själv, vad man önskar uppnå och hur man vill må när man blir äldre.

Efter tragedi i familjen under slutet på 2020 och början av 2021 så stannade tyvärr detta upp under en tid och jag märkte direkt att jag personligen började må sämre och då jag nu började närma mig 50-årsdagen bestämde jag mig att återuppta detta även om mycket runt omkring fortfarande kändes jobbigt.

Idag, i januari 2022 väger jag 96 kg och har ett mål på 88-90 kg som jag strävar efter men det får ta den tid det tar. Jag tar mig tid för träning ca 4-5 dagar/vecka och mår som en prins. Detta gör naturligtvis att man bygger upp sitt immunförsvar och jag har inte varit sjukskriven på 6 år efter att jag ändrade mina vanor, jag sover bra, jag är pigg på dagarna och orkar mer.

Så jag önskar alla lycka till mot ett starkare och friskare liv trots världens nuvarande tillstånd med pandemin.

Thomas!