Därför är stillasittande vår tids rökning

Beat Diabetes May 3, 2022

Att många av oss sitter allt mer stilla kanske inte är någon nyhet. Men tänker vi egentligen på alla de negativa följder det kan innebära för vår hälsa? Att sitta stilla många timmar i sträck gör att livsviktiga funktioner i kroppen försämras. Bland annat höjs risken för hjärt- och kärlsjukdom, diabetes typ-2 och psykisk ohälsa. Även för de som tränar flera gånger i veckan ökar risken för sjukdomar vid långvarigt stillasittande.

 

Stillasittandets negativa inverkan

I vår nutid präglas mångas liv till stor del av skrivbordsjobb och återhämtning i form av lugna tv-kvällar. Många gör dessutom sina ärenden digitalt. Vi handlar mat, shoppar kläder och gör bankärenden enkelt och smidigt via telefonen. Det är lätt att bli sittande en längre stund utan att egentligen tänka på det. Att sitta blickstilla flera timmar, tex i soffan, innebär att musklerna hamnar i ett läge av inaktivitet och att kroppen går ner i en låg energiförbrukning. Redan efter 30 minuters stillasittande påverkas vår kropp negativt. Blodcirkulationen går ner, blodkärlens hälsa försämras, blodsockerupptaget minskar och fettlagringen ökar. Även blodcirkulationen i hjärnan försämras vilket leder till sämre prestations- och koncentrationsförmåga.

Forskare har kommit fram till att vi förkortar vår livslängd med 22 minuter för varje timme vi sitter stilla framför en dator eller skärm. Något som kan liknas med att röka ett paket cigaretter om dagen.*

(Tips! Nu under maj har stiftelsen Beat Diabetes en kampanj som heter #Imovefordiabetes för att belysa vikten av rörelse för hälsan samt informera om diabetes typ-1 och diabetes typ-2. Du registrerar enkelt de rörelser du gör under maj på www.beatdiabetes.se, och förutom att du gör en skillnad för din egen hälsa så gör du också skillnad för diabetesforskningen i Skandinavien. För varje registrerad rörelse skänks 1 kr till Barndiabetesfonden i Sverige, Danska diabetesföreningen och Norska diabetesförbundet. Varje rörelse räknas – för dig idag och i framtiden.)



Förbättra hälsan markant med små medel

Glädjande nog finns det enkla knep att ta till för att bryta denna dåliga cirkel av stillasittande. Genom att ta en kort bensträckare minst en gång i halvtimmen kan vi förbättra vår hälsa avsevärt. Genom att få in vardagsmotionen och använda oss av dessa regelbundna avbrott får vi igång blodcirkulationen och dessutom få bättre blodfetter, lägre blodsocker och ett lägre inflammationspåslag. 
Börja lätt genom att smyga in motion i din vardag. Den klassiska trappan istället för hissen är en riktigt bra början, samt att välja en parkeringsplats lite längre från affären eller att hoppa av bussen en hållplats för tidigt. Alla de små förändringarna ger i förlängningen riktigt goda hälsovinster.
Tacksamt nog kan du också räkna in städning, trädgårdsarbete och andra hushållssysslor som positiva fysiska aktiviteter i ditt dagliga liv. Drivs du av tydliga mål kan ett tips kan vara att skaffa en stegräknare för att bli mer motiverad till att ta de där extra stegen om dagen. Ett bra mål är också att genomföra 30 minuters pulshöjande aktivitet om dagen, vilket folkhälsomyndigheten också rekommenderar att vi gör varje dag fem dagar i veckan.
 

Effekten av att stå istället för att sitta

Att stå upp vid skrivbordet istället för att sitta har också mycket goda effekter på hälsan. Därmed rekommenderas ett höj- och sänkbart skrivbord vid kontorsarbete. När du står upp förbränner du fler kalorier per timme, dessutom är det mer sannolikt att du hämtar något, går till en kollega eller gör fler andra små ärenden av bara farten. När du står upp står du inte heller helt stilla utan fördelar kroppsvikten från ena benet till det andra vilket är positivt för musklernas aktivering. 
Variera gärna ståendet med sittandet men är du sitter ned och arbetar, sträck då på benen minst en gång i halvtimmen. Använd dig förslagsvis av påminnelsefunktionen på telefonen så du automatiskt får regelbundna påminnelser och kan koncentrera dig på arbetet.

För att hjälpa kroppen ytterligare under arbetsdagen kan du göra enkla böj-, stretch och balansövningar. Får du upp pulsen i dessa övningar ökar dessutom blodgenomströmningen i musklerna.

 

Rörelsens kraftfulla påverkan

Att röra på sig har många positiva effekter på nästan hela kroppen och alla organsystem. Effekterna kan dessutom ses redan efter någon minut. 
Förutom att du blir mindre stressad och sover bättre påverkas också hjärnan när du rör på dig. 
När du får upp pulsen frigörs vissa ämnen i hjärnan som motverkar depression och du känner dig ofta snabbt mycket gladare. Det är bland annat dopamin och serotonin som ligger bakom denna härliga effekt.
Att du kan uppleva dig själv som mer nöjd och pigg efter en pulshöjande aktivitet beror på att endorfiner frigörs i hjärnan. Endorfiner kallas ibland för kroppens eget morfin och kan därmed också bidra till en upplevelse av minskad smärta.

En stor fördel av fysisk aktivitet är att risken för dessa sjukdomar minskar:

- Risken för förtida död minskar, oavsett orsak
- Risken för att få cancer minskar, speciellt tjocktarms - och bröstcancer
- Psykisk ohälsa
- Minskad risk för fall och benbrott
- Minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom, tex högt blodtryck, kärlkramp, hjärtinfarkt och stroke
- Minskad risk för att drabbas av typ-2 diabetes och fetma

Amanda Martinsson som skrivit texten är volontär för Beat Diabetes. När hennes 3 åring insjuknade i typ 1-diabetes förra året kände hon ett starkt behov av att göra något för att uppmärksamma och sprida kunskap om sjukdomen. Hon tog kontakt med Beat Diabetes och skriver nu texter för organisationen.

 * https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/nyheter/de-skrev-boken-halsa-pa-recept/