Dags att leva blått?

Dec 2, 2022

Börja inte med att sluta när du vill ändra din livsstil. Börja med att lägga till en ny vana här, ett annorlunda sätt att tänka där. Ta det lugnt, en sak i sänder. Efter ett tag kommer du att märka att de goda vanorna puttar undan de sämre, utan att det känns jobbigt. De dåliga vanorna får liksom inte plats längre. 

Rör dig så mycket du kan: promenera, cykla, träna på gym, lek med barnen, dansa. Gör vad du känner för och tycker är roligt. Umgås och prata med vänner, familj och bekanta. Tänk positivt. Vänd motgång till medgång genom att se framåt, stressa mindre och anpassa dig. Och glöm inte nattsömnen. Att sova gott är viktigt för hälsan. 


Nu börjar du leva som man gör i en blå zon, områden i världen där man lever länge med hälsan i behåll. Vi har tagit hit deras mat- och livsfilosofi så att du kan äta och leva den på nordiskt vis.

 

Livet i en blå zon

Vad har Sardinien gemensamt med Ikaria i Grekland, Okinawa i Japan, Nicoya i Costa Rica och Loma Linda i Kalifornien? ​​Alla är de blå zoner, områden där invånarna lever märkbart längre. Att de blir hundra år eller mer är inte ovanligt. Och inte bara det. Många av de äldre har hälsan i behåll och är aktiva långt upp i åren. Låter det för bra för att vara sant? Risken är att det kanske är på väg att bli det. Den västerländska livsstilen har nått flera av de blå zonerna. Nu finns det snabbmatsställen även där och vägarna har asfalteras, så att det är lättare att ta bilen än att gå. Men mycket av det som får dem att må bra och leva länge finns kvar, framför allt i de äldre generationerna. Vi har massor att lära av dem och det är lätt att inspireras av deras naturliga sätt att äta och leva. Och inte minst av deras nyfikenhet på livet och obekymrade livsstil. 

Vad är hemligheten?

Det har forskats mycket på de blå zonerna och det finns några olika förklaringar, som till exempel att de rör sig mycket. De går, jobbar långt upp i åren och stressar mindre. De har starka familjeband, nära vänner och tydliga sociala nätverk. Och förstås, de äter sundare. Maten i de blå zonerna lagas ofta från grunden, enligt traditionella recept och med lokala råvaror i säsong. Kosten är inte fullt så energirik som vår västerländska mat och följer  samma principer som den traditionella medelhavskosten, (antiinflammatoriskt kostmönster). Den innehåller mycket grönsaker, örter och frukt i säsong (onekligen lättare när man bor vid Medelhavet eller i Costa Rica!), baljväxter som bönor och ärtor, fullkorn i hembakta bröd eller som fullkornsris, vegetabiliska oljor som raps- eller olivolja och så lite fisk, ägg eller ost av olika slag. 

Om du vill äta som i de blå zonerna, välj mycket grönsaker i starka färger, baljväxter och fullkorn, varva med frukt, nötter och vegetabiliska oljor. Lägg till ägg, fisk, skaldjur och kyckling i måttliga mängder om du äter flexitariskt. Snåla på rött kött, chark, socker och vitt mjöl och feta mejeriprodukter. Och ät långsamt och upplev maten med alla sinnen, så du hinner njuta. Då blir det lättare att äta lagom mycket. På Okinawa, den blå zonen i Japan, är tumregeln är sluta äta när man är 80% mätt. Då hinner hjärnan känna av mättnaden (det tar ca 30 minuter). Då är du 100% mätt när du reser dig från matbordet. Det kallas hara hachi bu.

Ät i regnbågens färger - recept på den här färgsprakande grönkålssalladen hittar du här
 

Fem nycklar till god hälsa

Den goda hälsan hos de äldre i de blå zonerna visar hur viktigt det är med ett helhetsperspektiv på hälsa. Den som äter rätt, men stressar mycket, rör sig för lite och sover dåligt mår sällan bra. Men ofta kämpar vi på - man vänjer sig, synd att klaga och så vidare - men det går att göra något åt det! Genom att lägga till nya goda vanor, blir det enklare att putta ut de sämre och ta steg för steg mot en bättre hälsa. För allt hänger ihop. Äter du balanserat på dagen, sover du bättre om natten. Rör du på dig, hanterar du stress bättre. Stressar du mindre, minskar du sötsuget. Kanske får det dig också att leva längre med hälsan i behåll. Det finns en lång rad pigga hundraåringar i världens blå zoner som visar att det faktiskt fungerar. 

Med de fem nycklarna till god hälsa - hälsosam mat, rörelse, återhämtning, resiliens och mål och mening - blir det enkelt att lägga till nya hälsosamma vanor, inspirerade av hur man äter och lever i världens blå zoner, men på det sätt som passar oss i Norden. Vi kallar det för att leva blått. 

 

Mer inspiration, recept och tips på Healthy blue habits

Är du nyfiken och vill veta mer om livet i de blå zonerna och de fem nycklarna? Kika in på bluehabits.se. Där hittar du mer information, ett stort antal recept på hälsosam mat för veckans alla måltider och många tips för en mer hälsosam livsstil.

Upptäck mer om Healthy blue habits här och är du användare hos Health Integrator finns Blue Habits på marknadsplatsen.