Fem sätt att bli gladare – enligt forskningen

Linda Åslev Apr 14, 2022

Yogobe.com ger dig fem vetenskapliga råd och övningar för att må bättre i vardagen.

Laurie Santos är psykologiprofessorn som oroade sig för sina studenters psykiska hälsa så till den grad att hon startade kursen “The science of well-being” på Yale-universitetet. Här får du professorns fem tips som gör dig gladare och mindre pressad i din vardag.

  1. Var närvarande 
    Vi mår bättre när vi är här och nu och inte stressar vidare till nästa och nästa uppgift. Ett sätt att öva upp din närvaro är meditation
  2. Njut 
    Stanna upp och verkligen upplev – och uppskatta, det som är härligt här och nu. Både ögonblicken och varaktiga känslan det kan medföra går annars lätt förlorat.
  3. Visa tacksamhet 
    Att utöva tacksamhet gör att vi mår bättre. Skriv ner fem saker du är tacksam för varje dag, det påverkar känslan inför veckan som kommer. Ta gärna del av övningar för tacksamhet
  4. Gör något för andra 
    Att ge eller bara tänka gott om andra stärker vårt välmående! Lär dig hur du kan träna upp din medkänsla.
  5. Småprata – och ha djupa samtal 
    Sociala band gör oss mer nöjda med livet. Så lite som att dela ett trevligt ord med en tunnelbane-medresenär kan göra att vi blir gladare. 

Texten är författad av Linda Åslev är Head of Content på Yogobe och yogalärare med en bakgrund som personlig tränare och personalvetare. Hon brinner för holistisk hälsa, personlig och själslig utveckling och det skrivna ordets kraft. Yogobe.com som erbjuder yoga, träning, meditation & andning online.

Källa: svd.se