Hälsocoachens bästa tips inför adventsfikat - så stillar du sötsuget!

Coach Linda Nov 11, 2021

Jul, jul strålande jul...Med en månad kvar till julafton och några dagar kvar till första advent förbereder många av oss med att ta fram pynt i trädgårdarna, adventsljusstakarna tänds och snart kommer halva kvarteret att dofta pepparkakor och lussebullar. Julen dignar av godsaker och det fikas mer än vanligt. Hur ska man lyckas äta måttligt med godsaker? 

Här ger vår hälsocoach Linda några tips på vägen:

Var snäll mot dig själv

Julen är en högtid där vi påminns om att vara snälla mot varandra och lika viktigt är det att vara snäll mot sig själv och ta hand om sig själv på bästa sätt. En idé kan vara att börja skriva bra-dagbok om du inte redan gör det. Tanken med en bra-dagbok är att man i slutet av dagen ska skriva ned tre positiva saker om sig själv, tre saker man är tacksam över och tre saker man behöver hjälp med. Frågan är hur kan du ta hand om dig på allra bästa sätt? Vad behöver just DU…?

 

Regelbundna måltider

Oavsett om det är en vanlig dag eller självaste julafton så se till att ät regelbundna måltider. Regelbundna måltider gör det lättare att kontrollera hunger och sug samt känna mättnad, även över julledigheten. Hoppa inte över frukosten eller någon annan måltid bara för att “spara dig” till kvällen. Risken är då stor att hela dagen blir ett konstant småätande. Byt inte heller ut en måltid mot fika. Gå inte till julminglet, glöggfesten eller julfikat hungrig. Då är risken stor att du äter dig mätt på kakor och sötsaker, vilket ofta ger mycket energi och lite näring.

 

Ät långsamt

Det tar ca 20 minuter för hjärnan att registrera att vi är mätta eller inte. Äter du för fort så finns risken att du överäter, som i sin tur kan leda till dåsighet, halsbränna och ånger. Låt måltiden vara en orsak att umgås, prata och äta i lugn och ro. Vänta in mättnadskänslan. 

 

Kvalité före kvantitet

Välj kvalité före mängd. Ha en strategi klar innan du tar för dig av buffébordet. Innan du tar tallriken och börjar lägga upp maten, så gå ett varv runt julbordet och titta vad som erbjuds. Vad är gott, hälsosamt, vad kan du hoppa över eller ta mindre av? Och hur mycket? Att allt är uppdukat behöver inte innebära att du äter lika mycket av allt. Ögonen orkar oftast mer än magen. För att slippa en överfull tallrik och en proppmätt mage kan du hålla dig till tallriksmodellen eller att välja det du tycker är godast först. Du kan ju också hoppa över de delar som du inte mår så bra av att stoppa i dig. Vill du inte plocka bort någon maträtt kan du istället lägga till något nyttigt. 

Känn dig inte tvingad att äta upp allt på julafton och juldagen. Frys in och ta fram någon annan gång. Och kom ihåg att ät det du verkligen tycker om. 

 

Ät dig nöjd...inte proppmätt

Maten skall kännas god innan du äter, när du äter och efter att du har ätit. Tänk på mättnadskänslan. Hur vill du känna dig efter att du har ätit? Den där goa´ nöjda känslan eller den där dästa proppmätta...? 

 

Ta aktiva medvetna val och NJUT av dem

Vi tar alltid beslut, antingen medvetet eller omedvetet, innan vi gör något. Ta verkligt medvetna beslut under december och låt dig inte bli överraskad av att du plötsligt har ätit något du inte planerat. När du väl bestämmer dig för att äta ett par knäck – njut av dem och ha inte dåligt samvete!

Grönt och färgglatt på bordet

Förnya julbordet, skapa nya fräscha gröna traditioner. Tänk regnbågens alla färger. Lyft fram kålen, de färgrika fiberrika grönsakerna och frukterna som en självklar och given plats på julbordet. Prova nya exotiska frukter. Citrusfrukterna smakar ju ljuvligt så här års. Laga mat från grunden och välj råvaror och livsmedel med omsorg. Se till att välja bra och rena råvaror (ekologiska, kravmärkta, närodlade) när du ska göra dina favoritrecept. Om du köper färdiga alternativ så läs på innehållsförteckningen och välj livsmedel med få eller allra helst inga tillsatser eller socker alls. Ge bort en vacker fruktkorg som gåva istället för Aladdinasken.