Julen är stressig - här är coach Lindas tips för att koppla av

Coach Linda Dec 12, 2021

Hela december är ett enda stort firande och mysande. Och även om det finns en förhoppning om julefrid så är december tyvärr en stressande månad för många. Julklappar ska inhandlas, julmat skall lagas, hemmen skall städas och det är kanske samtidigt hektiskt på jobbet inför den eventuella ledigheten. Då är det lätt för många att tappa bort träningen och de annars så goda vanorna. Hur hittar man en balans?


Få in rörelse och fysisk aktivitet

Fråga dig själv HUR du kan hitta möjlighet till fysisk aktivitet. Att rulla ut yogamattan och köra ett yogapass på morgonen och på så sätt starta dagen på ett bra sätt? Komma ut på en joggingtur mitt på dagen? Eller vad sägs om en skön promenad i ett gnistrande vinterlandskap, med förhoppningsvis lite sol i ögonen? Träna lite hemmaträning med övningar med egen kroppsvikt? Varför inte göra en aktivitet tillsammans med nära och kära utomhus? Det finns en mängd olika vinteraktiviteter att välja mellan. Skidåkning, pulkaåkning, bygge av snögubbe...Att dra på sig skridskorna, eller broddar, och ge sig ut på isen ger inte bara en effektiv och skonsam träning utan man får samtidigt en vacker naturupplevelse och kanske även ett lugn i själen.

Stressa ned, få tid till återhämtning och god sömn

Det finns studier som visar att hjärtinfarkter har sin topp på självaste julafton. Hjärtproblemen ökar under jul- och nyårshelgen och dessvärre ligger julstressen som en stark bidragande orsak till detta. När vi egentligen önskar julefrid och att varva ner med våra nära och kära är det många som upplever stress, press, höga förväntningar och krav. Planera, prioritera och strukturera i god tid. Det ger en känsla av kontroll. Proíoritera det viktigaste och strunta i sådant som bara orsakar stress, utan att ge något positivt tillbaka. Ta inte på dig ansvaret att alla skall ha en bra jul. Lev i stunden och ta tillvara på ögonblicket. Ge dig själv en massage i julklapp. Ta tid att ligga på sofflocket, läs en bok, gör avslappningsövningar eller bara vara. Gör ett hemmaspa. När du inte måste jobba - koppla ur och koppla ner. Stäng av mobilen, titta inte på jobbmejlen (och om du verkligen måste så bestäm en viss tidpunkt på dagen då du gör det och håll dig till endast det). Prioritera din sömn och ge dig själv tiden till återhämtning. 

Tid för reflektion

Ta stunder och reflektera i lugn och ro över vad som har hänt i just ditt liv under året som gått. Hur har du mått, vad har du upplevt, vad är du mest nöjd över…? Fråga dig själv vad du verkligen vill ha i ditt liv. Vilken riktning vill du sätta för 2022? Hur vill du må, vad vill du ha mindre av i ditt liv och vad vill du ha mer av…?

Önskar Er alla en gnistrande jul och ett förhoppning på ett Gott Nytt År!