Minimera sockret och maximera hälsan - så avslöjar du de dolda sockerfällorna

Ann Fernholm Oct 12, 2022

Visste du att tillsatt socker är den andra vanligaste ingrediensen i våra livsmedel? Det döljer sig inte bara i sötsaker, utan finns i rikliga mängder i allt från sataysås och kryddblandningar till rågbröd och det som ser ut att vara en hälsosam fil med nyttiga magbakterier i. 

Problemet med allt det dolda sockret är att det gör oss sjuka. Det bidrar till bukfetma, typ 2-diabetes och hål i tänderna. Våren 2022 släppte den Europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EFSA, en rapport där de slog fast att vi behöver dra ner på mängden tillsatt socker vi får i oss. Det finns nämligen ingen säker gräns för hur mycket socker vi kan äta utan att riskera vår hälsa. 

Socker mättar dåligt och får oss att överäta

Alltmer forskning visar också att tillsatt socker får oss att överäta. Kalorier från socker mättar dåligt och när vi inte blir mätta kommer vi att äta mer än vi behöver. Äter vi riktig mat, tycks vi i stället äta lagom mycket. I en amerikansk studie uppmanade man deltagarna att minimera mängden tillsatt socker, vetemjöl och ultraprocessad mat (som chips). I stället skulle de laga mat från grunden på naturliga råvaror och äta sig nöjda på det. Efter ett år hade deltagarna i genomsnitt gått ner fem–sex kilo utan att behöva räkna kalorier. 

I en annan norsk studie testade man tre olika dieter. Gemensamt för alla var att man uppmanades att äta mycket grönsaker, och att man minimerade sockret. Det ledde till flera kilos viktnedgång, trots en minimal kaloribegränsning. 

Matchecken – hjälper dig att hålla koll på sockret

Men hur gör man då för att kunna dra ner på sockret? Här kommer vår app Matchecken in i bilden. Med hjälp av den kan du lätt bedöma hur stor andel fritt socker (tillsatt socker, juice eller juicekoncentrat) som en vara innehåller. Du skannar streckkoden och appen svarar med en färg: grönt, gult, rött eller svart. Du kan läsa mer om hur färgmärkningen fungerar via denna länk, men väljer du gröna eller gula varor kommer du att nå Livsmedelsverkets rekommendationer kring tillsatt socker. 

Med appen blir det till exempel lätt att se vilken asiatisk sås som innehåller lägst andel socker:

Med hjälp av Matchecken kan du också välja bort vissa mindre trevliga tillsatser med E-nummer. Info om allt det finns i appen eller via denna länk

Det finns ett liv efter sockret

Nu till det viktigaste: den mentala biten. För många är socker en viktig njutning, och många tänker att det kommer att bli fasligt trist att sluta äta sötsaker. Det kan det också vara till en början. De första dagarna eller veckorna kan suget efter socker vara oerhört starkt, men det brukar  lägga sig efter ett tag. En dag slutar hjärnan att tjata om bullar, kakor och godis. Många kan också uppleva att de tappar smaken för det extremt söta. Till slut är det svårt att förstå varför man tyckte det var så gott. 

Så smaken är inte bara som baken – olika – utan den förändras också med tiden. Det gör att ett liv med mindre socker går alldeles utmärkt att leva. En del upplever det till och med som befriande. Njutning går utmärkt att få från riktig mat! 

Vill du ladda ner Matchecken? Klicka här för Apple och här för Google Play.