Sommarhälsning från en av våra hälsocoacher på Health Integrator

Ulrika Stegius Jul 7, 2021

Sommaren är här! För somliga stundar en skön ledighet medan för andra fortsätter dagarna och veckorna på rutin. För vissa kommer sommaren med möjligheter till återhämtning, att få till nya rutiner med bland annat mer aktivitet och hälsosammare val. För andra kan sommaren innebära större utmaningar att få till just detta. Här ger vår hälsocoach Ulrika Stegius några smarta sommartips: 

  1. Hur vill du ha det efter sommaren? Hur vill du må? Hur vill du att kroppen ska kännas? Tänk sedan på vad och hur du behöver göra för att det ska bli möjligt. 
     
  2. Sätt tydliga mål med möjlighet att ge utrymme för “undantag” i begränsad utsträckning. Inga svartvita mål, utan smarta, realistiska mål och beslut utifrån medvetna val.
     
  3. Medvetna val kring mat & dryck ökar känslan av kontroll och upplevelsen av det som förtärs. Dessutom minskar risken för dåligt samvete. För därför en inre dialog kring val gällande mat/dryck
    -Är detta rätt tillfälle? Är det värt det i förhållande till mitt mål? Om svaret på den frågan är nej avstår du, om svaret är ja går du vidare till:
    -Välj. Det vill säga - vad av det som serveras vill jag verkligen ha? Bestäm dig för att bara ta av det du faktiskt tycker om. 
    -Begränsa. Det vill säga - hur mycket känner/bedömer du är rimligt att äta/dricka av det du faktiskt tycker om i förhållande till ditt mål? 
    -Njut! Se till att njuta fullt ut av det du valt/väljer!
     
  4. Gör en plan för fysisk aktivitet (vardagsmotion och/eller träning). Kom ihåg att även ta hänsyn till dagar som du kanske vet att det blir svårt att aktivera sig, t ex resdagar. För att få till fysisk aktivitet kan det vara lättare att få till en planerad aktivitet på morgonen, kanske innan ev. andra familjemedlemmar är igång, men främst för att det sedan (förhoppningsvis) blir varmare under dagen samt att det de flesta vill umgås på kvällen under ledigheter.