Vad är prediabetes och vad kan man göra åt det?

Shadan Vesterback May 5, 2021

2007 började jag att jobba som diabetessjuksköterska på Danderyds sjukhus. Så småningom flyttade jag min yrkesverksamhet till primärvården då såg jag det enorma behovet av ett förebyggande arbete inom diabetes. Det blev särskilt tydligt för mig när jag träffade patienter med "nyupptäckt" diabetes som redan hade många diabeteskomplikationer, vilket betydde att de hade haft typ 2 diabetes och även prediabetes i många år utan att ha vetat om det. Mot bakgrund av det startade jag en prediabetesmottagning 2013. Dels för att hitta personer med oupptäckt diabetes samt för att fånga upp de som låg i riskzonen för utveckling av typ 2 diabetes.

Jag förespråkar starkt och brinner för att ligga ett steg före inom vården. Först och främst ska man börja med att förebygga utveckling av prediabetes. Har man prediabetes så ska typ 2 diabetes förebyggas, om typ 2 diabetes utvecklats så ska man förebygga diabeteskomplikationer osv. Det förebyggande arbetet är alltid effektivare än att försöka sätta “plåster på såren”. Min största drivkraft och passion är att göra skillnad i människors liv. Jag vill hjälpa patienter med prediabetes och typ 2 diabetes till ett friskare liv, minska deras lidande, samt göra deras röster hörda. Genom att sprida kunskap om prediabetes och diabetes vill jag slå hål på alla myter om sjukdomen.

 

Vad är prediabetes?

Prediabetes är ett förstadium till typ 2-diabetes. Blodsockret vid prediabetes är lätt förhöjt, högre än normalt men lägre än för att kunna ge diagnosen typ 2- diabetes. Prediabetes brukar utvecklas smygande och pågå under många år innan man utvecklar typ 2 diabetes. Höga blodsockervärden ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar därför kan prediabetes ibland upptäckas i samband med tex en hjärtinfarkt innan man har hunnit utveckla typ 2-diabetes. Prediabetes ger oftast inga symtom således är tillståndet svårt att upptäcka i tid och många lever med en odiagnostiserad prediabetes alldeles för länge.  Ca 15% av befolkningen i Sverige räknas att ha prediabetes. Prediabetes orsakas av så kallad insulinresistens och detta tillstånd är starkt relaterat till fysisk inaktivitet och övervikt samt hög ålder, ärftlighet för typ 2 diabetes, tidigare graviditetsdiabetes, högt blodtryck och höga dåliga blodfetter.

 

Vad är HbA1c-värdet? 

HbA1c eller långtidssocker är en mätmetod som ger ett medelvärde för hur blodsockret har varit under de senaste 6-8 veckorna. Det mäter hur mycket socker som har fastnat på de röda blodkropparna. Det är ett bra mått på genomsnittlig blodsockernivån. Vid prediabetes är HbA1c-värdet mellan 42-47 mmol/mol. Måttet är dock inte tillräckligt som underlag att ställa diagnos utifrån, om man skulle ha ett förhöjt HbA1c-värde bör därför vidare uppföljning genom läkare ske. 

 

Blodsockrets funktion - vad händer i kroppen?

Alla människor behöver energi för att kroppen ska fungera. Vår viktigaste energikälla är olika sockerarter, kolhydrater, som vi får i oss när vi äter och dricker. I våra tarmar bryts kolhydraterna från maten ner till sockerarten glukos som senare passerar genom tarmväggen och in i blodet. När sockerhalten i blodet stiger frisätts insulin, som är ett hormon som tillverkas i bukspottskörteln. Tillsammans färdas socker (glukos) och insulin med blodet till kroppens celler.  Med hjälp av insulinet, som fungerar likt en nyckel, strömmar sockret in i cellerna där sockret blir till energi. Ibland finns det inte tillräckligt med insulin eller att insulinet inte fungerar som det ska, detta kallas för insulinresistens. Då kommer inte sockret in i cellerna och då bildas det heller ingen energi. Detta gör att bukspottkörteln frisätter ännu mer insulin för att hjälpa sockret in i cellerna men insulinet fungerar inte och kan inte öppna cellerna trots den ökade insulinproduktionen. Av denna anledning stiger både insulin och sockerhalten i blodet samtidigt som cellerna ”svälter”. Med tiden tröttas bukspottkörteln ut av denna repeterande process och bildar mindre och mindre insulin vilket i sin tur leder till en än mer stigande sockerhalt i blodet och utveckling av prediabetes och så småningom typ 2-diabetes.

 

Vad kan du som prediabetiker börja göra redan idag?

Livsstilsförändring gällande matvanor och motion samt att sluta röka, minskad alkoholkonsumtion och minskad stress är de viktigaste verktygen för att få bukt med förhöjda blodsockervärden och prediabetes.

Mina bästa tips för en hälsosam vardag:

  1. Medvetet ätande. När man äter medvetet så tuggar man maten långsamt och länge. Då kommer mättnadskänslan fortare, maten smakar bättre och stresshormonerna sjunker.
  2. Matlåda. Gör i ordning en matlåda innan du börjar lägga upp din portion, ställ undan. På så sätt undviker du att ha mer mat framme och håller dig till en portion utan att blir frestad till att ta mer mat.
  3. Mellanmål. Att äta ett bra mellanmål (frukt, keso eller naturell lättyoghurt med lite naturella nötter, en knäckemacka med en skiva ost och grönsaker, en bönsallad eller en avokado t.ex.) är inte bara gott utan hjälper dig också att behålla en jämn energinivå i kroppen över hela dagen. Samt att det hjälper dig att äta mindre portioner vid huvudmåltiderna.
  4. Grönsaker. Fyll halva tallriken med grönsaker och börja alltid måltiden med att äta grönsakerna. Då kommer mättnadskänslan fortare och dessutom får du i dig mycket näringsämnen och fibrer som är viktiga och håller blodsockret på en jämnare nivå.
  5. Hemmagympa. Har du inte möjlighet att komma ut och motionera kan du köra 10-20 minuters hemmagympa. Använd en kudde istället för vikt och moppskaft istället för skivstång eller varför inte bara din egen kroppsvikt? Spela din favoritmusik och kör ett svettigt gympapass hemma. Det kan vara riktigt skönt kan jag lova!
  6. Medveten andning. Gör det till en vardagsvana att ta dig tid varje dag i ca 3-5 minuter för aktivt medveten andning. Andningen gör att du slappnar av, kommer i närmare kontakt med din egen kropp och sänker de skadliga stresshormonerna som negativt påverkar blodsocker och blodtryck.
  7. Till sist är det viktigt att inte glömma sömnen! God sömnhygien är en av nycklarna till god hälsa. Den mesta av vår fysiska och mentala återhämtning sker under natten när vi sover. Hälsosamma sömnvanor hjälper därför till med att förebygga sjukdomar och hålla kroppen frisk.