The health blog

Articles, interviews and tips helping you achive a healthier lifestyle.

Blogg

Dags att leva blått?

Börja inte med att sluta när du vill ändra din livsstil. Börja med att lägga till en ny vana här, ett annorlunda sätt att tänka där. Ta det lugnt, en sak i sänder. Efter ett tag kommer du att märka att de goda vanorna puttar undan de sämre, utan att det känns jobbigt. De dåliga vanorna får liksom inte plats längre. Blue Habits går igenom 5 nycklar till god hälsa. Med hälsosam mat, rörelse, återhämtning, resiliens och mål och mening blir det enkelt att lägga till nya hälsosamma vanor, inspirerade av hur man äter och lever i världens blå zoner, men på det sätt som passar oss i Norden. Vi kallar det för att leva blått.

Dec 2, 2022

Blogg

Varför är det viktigt att förebygga prediabetes och typ 2 diabetes

Prediabetes är ett förstadium till typ 2-diabetes som innebär lite förhöjt blodsocker fastande på  morgonen och/eller lite för högt blodsocker efter kolhydratrik måltid eller en sockerbelastning. Har man både lite högt fasteblodsocker och lite för högt blodsocker på dagen så stiger det vi kallar HbA1c  som är ett mått på medelblodsockret de senaste 2 månaderna. Lite för högt blodsocker innebär att  det är högre än hos de med helt normal sockertolerans men lägre än det man har vid typ 2 diabetes.

Kerstin Brismar

Nov 14, 2022

Blogg

Energi på ett kick – 3 enkla andningsövningar som du kan göra hemma

När vi är stressade så har vi en ytlig andning, som är begränsad till övre delen av vår bröstkorg och när vi är lugna och avslappnade andas vi djupare, hela vägen ner till magen. För det mesta sker vår andning helt av sig själv, utan att vi behöver tänka på den. Men vi kan också välja att själva styra hur vi andas med hjälp av andningsövningar, det som inom yoga kallas för pranyama.

Yogobe

Oct 31, 2022

Blogg

Minimera sockret och maximera hälsan - så avslöjar du de dolda sockerfällorna

Visste du att tillsatt socker är den andra vanligaste ingrediensen i våra livsmedel? Det döljer sig inte bara i sötsaker, utan finns i rikliga mängder i allt från sataysås och kryddblandningar till rågbröd och det som ser ut att vara en hälsosam fil med nyttiga magbakterier i. Problemet med allt det dolda sockret är att det gör oss sjuka. Det bidrar till bukfetma, typ 2-diabetes och hål i tänderna.

Ann Fernholm

Oct 12, 2022

Blogg

Bättre hälsa börjar med bränslet vi förser oss med

Tekniken att mäta och tolka glukos från sensorer för personer inom diabetesvård och för högpresterande idrottare har funnits på marknaden en längre tid. Men kunskapen och erfarenheten att tolka glukosdata för att förebygga sjukdom och upptäcka individer redan i riskzonen i är inte lika vedertagen. Tekniken erbjuder dessutom en möjlighet att med skräddarsydda råd stärka det friska och ge stöd för livsstilsförändringar.

Mäta Health

Sep 20, 2022

Blogg

Vad händer i kroppen under och efter en graviditet?

Under en graviditet sker många omställningar i kroppen som kan påverka dig som är gravid både fysiskt och mentalt. Rent fysiologisk kommer många system i kroppen att påverkas och anpassas till den förändrade situationen med ytterligare ett liv i magen. Ingen graviditet är den andra lik och hur vi påverkas av omställningarna är väldigt individuellt. I det här inlägget listar vi några av de förändringar som sker i kroppen och hur det kan påverka den som är gravid.

Jun 26, 2022