top of page

Alla goda krafter behövs för ett hÄllbart samhÀlle med hÀlsa

”Den bĂ€sta skadan Ă€r den som aldrig sker.” SĂ„ resonerar vi pĂ„ If som försĂ€kringsbolag. Vi vet idag att enorma resurser i samhĂ€llet gĂ„r till vĂ„rd för livsstilsrelaterade sjukdomar. Utan dessa vĂ„rdbehov hade resurserna kunnat anvĂ€ndas för andra Ă€ndamĂ„l. Det ljusa i sammanhanget Ă€r att 80 procent av livsstilsrelaterade sjukdomar Ă€r undvikbara.

MĂ„nga aktörer jobbar idag med frĂ€mjande och förebyggande insatser i syfte att frĂ€mja hĂ€lsa och minska sjukdomsrisk. ÄndĂ„ gĂ„r blott 3 procent av de offentliga resurserna till preventiva hĂ€lsoinsatser, merparten av resurserna gĂ„r sĂ„ledes till reaktiv vĂ„rd. Om tidiga och förebyggande insatser skulle prioriteras högre inom hĂ€lso- och sjukvĂ„rden skulle, pĂ„ sikt, mer resurser kunna frigöras till sjukvĂ„rd för dem som bĂ€st behöver den.


Hitta drivkraften för hÄllbar hÀlsa

En utmaning Ă€r att fĂ„ aktörer inom vĂ„rdekosystemet att se preventiva hĂ€lsoinsatser som en investering, inte bara som en kostnad. För det krĂ€vs en viss lĂ„ngsiktighet i verksamheten. Mina tankar gĂ„r till viktiga faktorer som DRIVKRAFT och UPPFÖLJNING. Och sĂ„klart bedömning och mĂ€tning av effekter. Dessa faktorer Ă€r förutsĂ€ttningar för hĂ„llbar hĂ€lsa. Vi behöver förstĂ„ de lĂ„ngsiktiga vinsterna av insatser hĂ€r och nu för en individ eller grupp. Med ett arbetssĂ€tt dĂ€r hĂ„llbar hĂ€lsa Ă€r en mĂ„lbild kommer drivkraften.


Uppföljning hjÀlper bÄde utförare och mottagande individ eller företag att fÄ insikt och lÀrdom kring hÀlsoutvecklingen, vilket i sig frÀmjar drivkraften hos mottagaren att kÀmpa vidare med att förbÀttra sin eller sin organisations hÀlsa. Uppföljning underlÀttar för arbetsgivaren i dess arbetsmiljöarbete, samtidigt som individens hÀlsa och vÀlmÄende sÀtts mer i fokus.


Integrera hÀlsa i kalendern, i vardagslivet och i affÀrsplaneringen!

FörsÀkringsbolag Àr experter pÄ riskbedömning och riskreducering; att identifiera, bedöma, berÀkna och förebygga risker. Genom att ge tidiga, koordinerade och förebyggande hÀlso- och vÄrdinsatser i sjukvÄrdsförsÀkringen har If möjlighet att frÀmja sina kunders hÀlsa hÀr och nu, och minska deras vÄrdbehov pÄ lÀngre sikt. Vi fokuserar pÄ rÄdgivning och att ge rÀtt insatser i rÀtt tid, med tillgÄng till en kontaktsjuksköterska dÀr det förbÀttrar vÄrdflödet för patienten.


I Sverige erbjuds sedan mÄnga Är personförsÀkringar som till exempel sjukvÄrdsförsÀkringen, vilka kompletterar det offentliga skyddet. Den som har en privat försÀkring delar sin risk med försÀkringskollektivet och premien har nÀra koppling till skadeutfallsfrekvensen för kollektivet. Skadeförebyggande insatser, innovation och utveckling Àr sjÀlvklara delar av en försÀkringsverksamhet.


Drivkraften att genom försÀkring erbjuda kompletterande trygghet till individ, familj och verksamheter Àr stark. Styrkan hos försÀkringsbolag Àr det lÄngsiktiga arbetet och kunskapen om vÀrdet av tidiga och förebyggande insatser. Det minskar kostnader för individ, företag och samhÀlle och frÀmjar samtidigt mÀnniskors hÀlsa och trygghetskÀnsla. Med en verksamhet som fokuserar pÄ kunderna och följer utvecklingen, kan rÀtt insatser sÀttas in för hÄllbar hÀlsa och arbetsförmÄga.


FörsÀkringsbranschen Àr en konkurrensutsatt marknad, vilket ocksÄ skapar drivkraft att hÄlla sina försÀkringstagare sÄ nöjda som möjligt. Annars kan den försÀkrade vÀlja att byta försÀkringsbolag. Att genom sjukvÄrdsförsÀkringen sÀtta in rÀtt stöd eller vÄrd i rÀtt tid, Àr sÄledes en nyckelfaktor för att bÄde frÀmja de försÀkrades arbetsförmÄga och behÄlla nöjda kunder. Den inbyggda drivkraften att vara effektiva, innovativa och med den försÀkrade i fokus, gör skillnad. För en smÄföretagare kan det vara avgörande för verksamheten att anstÀllda fÄr stöd att frÀmja sin hÀlsa och arbetsgivare stöttas i sitt arbetsmiljöarbete. Samtidigt som tidiga insatser ges om en anstÀlld drabbas av ohÀlsa eller icke akut skada.


Arbetsgivare har ett lÄngtgÄende ansvar att förhÄlla sig till

Arbetsgivare har ett lagstadgat ansvar för arbetsmiljön som innefattar sÄvÀl fysisk och organisatorisk arbetsmiljö som psykosocial arbetsmiljö. För verksamheten, dess lönsamhet och utveckling, Àr det av stor vikt att personalen mÄr bra och kan prestera. I mÄnga framförallt mindre företag Àr personalen den absolut viktigaste resursen. En lÀngre sjukskrivning drabbar inte enbart individen utan Àven arbetsgivarens förutsÀttningar att driva verksamheten.


Som chef/ledare behöver man sÀkerstÀlla att medarbetare mÄr bra och inte utsÀtts för risker under arbetstid som kan orsaka olycka eller ohÀlsa. Det krÀvs ett systematiskt arbetsmiljöarbete som inkluderar alla anstÀllda och som ger ett sunt arbetsklimat för alla. En arbetsplats som bidrar till mental ohÀlsa riskerar pÄ sikt leda till sjukskrivningar men Àven till sÀmre levnadsvanor och pÄ sikt fysiska Äkommor och livsstilsrelaterade sjukdomar. Arbetsplatsen har stor betydelse.


MÄnga arbetsgivare upplever att de saknar tillrÀcklig kompetens och verktyg att kunna hantera sitt ansvar om en medarbetare inte mÄr bra. MÄnga upplever att de behöver ett oberoende expertstöd som kan vÀgleda i arbetsmiljöarbetet. SjukvÄrdsförsÀkringen kan vara ett mycket bra stöd och rÄdgivande, hÀlsofrÀmjande och vÄrdande insatser ges oavsett om ohÀlsan har sin förklaring i privatlivet eller arbetslivet. Oavsett sÄ drabbar det bÄde individ och arbetsgivare.


Företag som aktivt förebygger risker och frÀmjar hÀlsa och vÀlmÄende har helt andra förutsÀttningar att fÄ god lönsamhet och en stabil personalgrupp. Med de stora utmaningar svensk hÀlso- och sjukvÄrd stÄr inför nÀr det gÀller att tillgodose medborgarnas behov av en modern och tillgÀnglig vÄrd, kommer försÀkringsbolagen kunna spela en allt större roll. Alla goda krafter behövs!


FörsÀkringsbranschen har redan idag en viktig roll i samhÀllsekonomin och för mÀnniskors trygghet och kan bidra med sÄvÀl innovativa och resurseffektiva trygghetslösningar, som med investeringar. Som experter pÄ risk och prevention kan och kommer försÀkringsbranschen att fortsÀtta bidra i vÄrdekosystemet och stimulera till en vÄrdmodell som har den positiva incitamentsstruktur som vi sedan lÀnge arbetar utifrÄn, dÀr alla parter (vÄrdsystemet, individ, arbetsgivare och försÀkringsbolag) tjÀnar pÄ att hÄlla medborgarna vid hÀlsa och vÀlmÄende.



Kristina Ström Olsson, nordisk hÀlsostrateg pÄ If


12 visningar0 kommentarer

Senaste inlÀgg

Visa alla
bottom of page